Братя Халваджиян срещу Пенчев - Викторова от bTV

11 април 2012 | 14:56 Иванина Манчева
Асоциацията на независимите продуценти в България ще излезе с позиция в близките дни

Продуцентска къща "Глобъл Вижън" ООД, която реализира предаванията "Господари на ефира" и "Пълна лудница", ще подаде съдебни искове срещу bTV, в чийто ефир предаванията се излъчваха до миналата седмица.

Това обявиха на пресконференция от 13 ч. днес в пресклуб "БТА" в столицата собствениците на продуцентската компания - Магърдич Халваджиян, Асен Чанков и Юлиян (Джуди) Халваджиян

Продуцентската компания прекрати предсрочно взаимоотношенията си с медията, а като причина за това Магърдич Халваджиян посочи опитите на нейното ръководство да наложи цензура върху репортажи и материали на предаването "Господари на ефира". По думите му, не става въпрос за политика и политическа намеса.

На пресконференцията присъстваха и водещите и актьорите на двете предавания - Васил Василев-Зуека, Димитър Рачков и Мария Игнатова, които заявиха, че са обидени най-вече от липсата на контакт с ръководството на телевизията.

* * * * * * *

Знаково бе присъствието и на други водещи продуценти, в подкрепа на колегите им от "Глобал Вижън" - Евтим Милошев, Мартин Захариев, Димитър Митовски, Боян Петков, Димитър Гочев.

В инфарктната пресконференция днес при засилен журналистически интерес популярният продуцент Матърдич Халваджиян с нескрита емоция подчерта, че не bTV, а самият продуцент е свалил предаването си от излъчване."Истината е проста - свалихме го след 6-7 месеца цензура върху "Господари на ефира", което никога досега не се е случвало при нас. Имало е натиск, но екипът знае, че ние сме зад гърба му - независимо чии интереси се засягат", с тези думи Халваджиян откри обръщението си към присъстващите. По-късно той уточни, че става дума само за опити, които обаче не са се реализирали и са останали само опити за цензура.

"Никога няма да допусна някой да ми казва - какво може и какво не може. Не сме се поддали на натиска от типа "снимайте това". Работехме добре първата година, после обаче нещо се случи.
Имахте ли идея какво сте си купили?", риторично попита Халваджиян, визирайки bTV. "Ние не сме се променяли през годините. Нито веднъж не се поддадохме на опитите за цензура под различна форма - телефонни обаждания и заплахи под всякаква форма".
М. Халваджиян коментира първото изявление на bTV от 6 април, в което според него се вижда отсъствието на всякакви аргументи. Той счита за недопустимо "някой да се подиграе с труда на 120 души" и каза, че става дума за битка - битка, в която се включват различни продуценти. Асоциацията на независимите продуценти в България ще излезе с писмо тези дни, съобщи той и се запита, трябва ли по този начин да се случват нещата в сферата на свободата на словото. Преди да даде думата на брат си Джуди Халваджиян, който пряко се занимава с "Господари на ефира" и "Пълна лудница", Магърдич изтъкна - "Не става дума за политика, тя няма нищо общо".

* * * * * * *

За Джуди Халваджиян е тъжно, че това се случва, сподели съсобственикът на "Global Vison". "Те ни принудиха, ние направихме всичко възможно, за да ги вразумим и че така не може да се действа". Според него, не става въпрос за цензура само за тях, но и за други продукции - чрез налагане на гости, теми и репортажи в предавания на външни продуценти. "От една страна - "не може този гост да е в предаването, той не е от нашия отбор" - а от друга страна в същото време да се иска резултат, рейтинг". 

Джуди даде и конкретни примери за редакционен натиск:

* болница "Свети Наум" - били са потърсени от майка от провинцията, която дошла в София заради невероятната апаратура. "Господари на ефира" са разбрали, че тази апаратура я нама, след като са пуснали майката със скрита камера при докторите, които са споделили за липсата й. Вероятен проблем се е получил заради това, че тази апаратура е трябвало да бъде закупена с пари от кампанията "Българската Коледа" '2010 под патронажа на президента Първанов. Има видеоматериал, в който Първанов и директорът на болницата оповестяват, че апаратурата е закупена. Според Халваджиян, това е бил първият, макар и отдавнашен признак, че bTV се намесва в предаването;

* фалшив мамолог в Българското национално радио. Служителки от радиото се обадили в "Господари на ефира", че той прави процедури там, а предаването доказва, че дори не е доктор и само е опипвал жените от радиото. bTV са се обадили на продуцента да не замесва радиото и неговия директор - според продуцента обаче, това не може да се случи, тъй като целият казус е изграден върху радиото и директора му, сключил договора с мамолога. Джуди коментира, че bTV са имали уговорки с БНР и като пример посочи шоуто "Гласът на България";

* критики към bTV Новините: Халваджиян подчерта, че критикуват всички и че това е ценното за "Господари на ефира" - опитът им да бъдат максимално обективни.
Псевдолечителката Тотка Тотева е първата в историята осъдена на 3 години, но това не е минало никъде в новини. Продуцентът разбира защо това не е съобщено от конкурентни медии, но не разбира защо bTV Новините са го спестили като информация за зрителите. "Те може би ревнуват от това, което правим ние като разследваща журналистика", допусна той и посочи, че се вкарват всякакви "безумни и незначителни новини" само за запълване на времето - след като са излъчили сравнение на 3 новинарски емисии на БНТ, Нова ТВ и bTV, на другия ден са получили сърдити обаждания от продуцентите на bTV Новините;

* кандидат-президентски избори '2011: идея на самия Джуди Халваджиян е рубриката "Блиц" с всички кандидати, по двойки - за да се излезе от формата на сухи коментари. Още след първите излъчени блицове обаче, ръководството на bTV е поискало те да бъдат преустановени, тъй като са "скрита политическа реклама". Ненадейно обаче Росен Плевнелиев също е поискал блиц в "Господари на ефира" и трибуна там му е била дадена. Джуди коментира, че отделно от това, в bTV е имало кандидат-президентски дебати и запита - "Това също ли е скрита политическа реклама".

* сериали: случаят с "Домашен арест". Материал на "Господари на ефира" е доказал, че сериалът е заимствал цели сцени от американския сериал "Двама мъже и половина". "Драмата бе огромна с "Домашен арест", спомня си Халваджиян. "Проблемът стана интернационален". Въпросът към продуцентите е бил защо правят това. Халваджиян обаче твърди, че го правмят поради търсенето на обективност и че не могат да го правят за едните, а за другите - не, като изброи аналогични материали за други поредици - собствената им "Седем часа разлика" (реж. Магърдич Халваджиян, продуцент е друга негова фирма - "Global Films"), "Под прикритие" (БНТ и СИА), "Стъклен дом", както и шоуто "X Factor" по Нова телевизия, в което е забелязано копиране от английската му версия.

* скунксове: продуцентите са изтърпели обаждания и въпроси от типа "защо го правите", след като е направена съпоставка между авторекламата на стартиращата тогава със свое предаване Вили Сечкова и реклама на "Dolce & Gabbana". За различни материали заплахата е била, че ако продуцентът не ги премахне, предаването няма да бъде излъчено съответната вечер.
На Васил Мавриков, който дълго време е работил в "Господари на ефира", е бил връчен скункс, тъй като в което и предаване в различни телевизии да започне работа, предаването пада от ефир. bTV са възразили срещу това, тъй като водещият е бил лице на телевизията, макар самият Мавриков да не е имал нищо против.
За скункса на актрисата Елена Петрова са получили забрана за излъчване на материал за отнетата й шофьорска книжка, за да не пострада сериалът "Стъклен дом", заяви Джуди Халваджиян. "Дадохме й скункса, но след 10 дена гонене", добави той.
Елена Розберг е получила скункс не за това, че предаването й е паднало - то е продължило по нова концепция с други водещи, - а за това, че след успеха й в радио е опитала дали ще го повтори в телевизия. "Опитаха се да ни спрат, говорих час и половина с ръководството. Предаването било целенасочено, получих заплаха-блъф, че няма да бъде излъчено", посочи Д. Халваджиян и допълни, че в този случай е получил и писмо, на което също писмено е отговорил, че ще пусне изданието.
"Давали сме скунксове и на Милен Цветков, и на Николай Бареков", напомни продуцентът.

Според него може да изглежда дребнаво, но това била реалността. "Това са само опити за цензура, те не са се осъществили - защото имаме сериозен договор и знаем какво се случва", подчерта Джуди Халваджиян и предаде думата на съдружника си Асен Чанков с думите - "След като нищо не спряха, остана финансовият лост".

* * * * * * *

Според Асен Чанков се използват и механизмите на икономическа принуда. "Ние продължихме да произвеждаме и предаваме в срок предаванията", посочи той. "Не можем обаче безкрайно да чакаме плащане на продукцията, която сме предоставили".
Чанков коментира претенцията за "прецизност", посочена в съобщението на bTV при спиране на предаванията. "Кой изпълнява един договор - този, който произвежда качествено и предава в срок или този, който има само едно задължение: да плати".

Чанков коментира и претенцията за "инвестиции", извършени от bTV в спрените предавания - според него, медията е плащала само права за излъчване (една премиера и едно повторение), но това не е инвестиране и за сравнение изброи инвестициите от страна на продуцента - лица, обучение в България и Италия, лицензи, компютърни системи за мониторинг и нови декори.

Клаузата за стратегическо партньорство е обусловила това, лицата на двете предавания да не гостуват в други медии.

* * * * * * *

Рейтинг
Джуди Халваджиян изтъкна, че "Господари на ефира" е форматно предаване, което е №1 в Италия вече 25 години и се излъчва в прайм тайм. "bTV знаят, че може да провалиш едно шоу, ако е в час, който няма нищо общо с аудиторията му", заяви той и напомни, че на старта в ефира на bTV предаването е тръгнало в 23:30 ч. с идеята, че това е временно, за три месеца и че ще бъде изпълнено обещанието за излъчване в прайм тайм.
"В 23:30 активната аудитория си е изключила телевизорите и си ляга да спи. Същото е и с повторението в 16:30 ч. - това е аудитория на турските сериали, която няма нищо общо с нашата. Аз не съм спрял да напомням това, както и за закъсненията в часа на излъчване.Нямаше и достатъчно промотиране - безсмислено е да ви рекламират 5 минути преди самото предаване. За съжаление, за всички тези години винаги имаше други приоритети. Нямаше и никакъв съпорт от страна на bTV Новините. Те като че не разбраха, че можем да си партнираме - напротив, ревнуват и направиха предаването "Хрътките" с елементи от "Господари на ефира" и си ги рекламират - през ден излъчват материал за тях. Трудно е да се говори за прецизност в отношенията", намекна отново Джуди Халваджиян.

По отношение на оповестения спад с 28% продуцентът коригира числото на 26.17% и посочи, че след 22 ч. вечер общата гледаемост спада. Новинарският блок е претърпял спад с 15%, а "Шоуто на Слави" - с 28% или това е обща тенденция в този часови пояс, но в съобщението на bTV е изваден резултатът само на "Господари на ефира".

За поредицата "Пълна лудница" Джуди Халваджиян смята, че резултатите са добри през годините, в сравнение с излъчването напоследък в събота вечер. Според него, има целенасочена политика на bTV за това предаване. Въпреки това, "през последните дни имахме пзарен дял 30 - 33%. Сега, като ни няма, имат 16% дял с излъчения филм", завърши Джуди и вметна - "объркали са се и не знаят какво да кажан".

* * * * * * *

Магърдич Халваджиян коментира и публикуваното вчера открито писмо на bTV до лицата на предаванията - "Тук ме удариха в сърцето. 15 години се боря за хората си, не сме някакви сухи началници", заяви той и употреби думите "мерзко и низко", като ги свърза с използвани от полицията или от жълти медии средства. "Не бива корпорация като bTV да напише такова нещо. Ето ги хората - попитайте ги", каза Магърдич. "Ако трябва, утре ще снимам сватби или ще публикувам само в Интернет, но пак ще казвам истината. Това на практика е "разделяй и владей" - завърши продуцентът и изброи предаванията по bTV, при които се разделят продуценти и водещи: "Огледала", "Бон апети" с Иван Звездев и "Море от любов".

* * * * * * *

Според актьора Димитър Рачков, признанието в отвореното писмо на bTV е първото, получено за 3 години. Той прочете и писмо от 2 февруари 2012 г., написано от самите водещи и актьори и адресирано до генералния директор Вики Политова и програмния шеф Апостол Пенчев, породено от поредно преместване на деня и часа на излъчване на "Пълна лудница".Предаването е местено 8 пъти, но писмото не е получило отговор. Според Рачков, това демотивира актьорите и е учуден, че при заявен Сезон на българските сериали програмната схема е с акцент върху чужди продукти.
Димитър Рачков заяви: "Чувствам се огорчен".

Васил Василев - Зуека смята вчерашното открито писмо на bTV за популизъм от типа "да си вържем гащите пред обществото". "Аз отидох с голяма торба в bTV. В началото я напълнихме, но започнаха да се появяват дупки", каза той. "За 22 години съм сменил много телевизии и предавания, шефове идват и си отиват, а нашата цел е една: да кажем на народа кое е добро и кое не е. Обидени сме", завърши Зуека.

* * * * * * *

Магърдич Халваджиян кратко поясни в заключение, че ще подаде искове в съда и че ще започнат дела.

В отговор на въпрос от Сашо Диков ("Канал 3"), настояващ да бъдат посочени конкретни имена по опитите за цензура, Джуди Халваджиян посочи две - "имената са Апостол Пенчев (директор "Телевизионни програми") и Ренета Викторова (програмен координатор), с тях си говорят продуцентите". На друг въпрос - дали не им е вече заплатено, Магърдич Халваджиян категорично отговори - "Не". Според продуцентите, не съществува и проблем с ротацията на водещите, макар в договора да са посочени само три имена. Тяхно задължение било само да уведомяват телевизията, 1 месец предварително.

* * * * * * *
* * * * * * *

Междувременно bTV Media Group разпространи корпоративно изявление във връзка с разпространена информация от Global Vision
(пълен текст на изявлението)
 
"Във връзка с информацията, разпространената от продуцентска компания Global Vision на пресконференция, свързана с прекратяването на взаимоотношенията межуд bTV Media Group и Global Vision, ви сигнализираме, че тя е некоректна, подвеждаща и не отразява реалните събития и факти. 
 
По повод на изявленията на Global Vision за „цензура” към съдържанието на „Господари на ефира”, заявяваме категорично, че bTV не само, че не е спирала от излъчване нито едно издание на „Господари на ефира“, но и активно е подавала сигнали към екипа му, за да подпомогне работата на колегите в посока на обективността в съдържанието. 
Във всички цитирани на пресконференцията случаи телевизията не е упражнявала цензура, а е подавала сигнал към екипа, единствено по молба на съответната засегната страна да изрази и своята гледна точка. В голяма част от цитираните случаи засегната страна не е успяла да се свърже с продуцента. 
bTV винаги е изисквала от всички предавания в ефира на телевизията да бъдат максимално обективни и балансирани, като се съобразяват с етичните журналистически норми. Смятаме, че подобни насоки не само не могат да се нарекат „цензура”, но и напротив, спомагат за обективността на предаването и са най-вече в интерес на зрителя. Подавали сме разнообразни сигнали към продуцентите и изборът за тяхното отразяване винаги е оставал у тях. 
Зрителите на bTV станаха свидетели на множество случаи, в които продукции на bTV бяха силно критикувани, много лица на bTV получиха „Златен скункс”. Всички тези издания на „Господари на ефира” бяха излъчени в ефир, заедно с дължимата по договор промоция, въпреки че телевизията винаги се е запознавала предварително със съдържанието на епизодите и е имала юридическата възможност да свали всяко едно предаване от излъчване. Единственото изискване на телевизията по отношение на връчването на „Златен скункс”, е да има равнопоставено третиране на всички случаи от телевизионния ефир и статуетката да бъде връчвана на всички, които я заслужават според критериите на предаването. 
 
bTV прекрати договора с Global Vision, защото избра да не толерира повече договорни неизпълнения от страна на Global Vision, особено в контекста на спадащи резултати. Телевизията винаги е била стриктна във взаимоотношенията с всички свои продуценти и не толерира никакви опити за натиск и поставяне на ултиматуми, свързани с изпълнението на договорите с тях. Именно затова bTV незабавно се съгласи с желанието на Global Vision за предсрочно прекратяване на договора, с което изключително много изненада не само продуцента, но за съжаление и неговия екип. Веднага след това последваха опити от страна на Global Vision за постигане на споразумение и възобновяване на договора, но bTV е категорична, че не може да продължи съвместна работа с продуцента при условията в настоящия договор. 
 
Единствено търговската тайна не ни позволява да разгласим цената, която bTV плащаше на "Господари на ефира" и "Пълна лудница" в продължение на близо 3 години. При такова съотношение на цена, трайно намаляващ рейтингов резултат и нежелание за спазване на договора от страна на продуцента, сме категорични, че bTV даде достатъчно дълъг толеранс на продукциите на Global Vision. Вярваме също, че няма друга телевизия, която да инвестира толкова много в предаванията на Global Vision, както и че продуцентът не би могъл да договори равностойни условия с нито една медия, следователно и очакванията към тези предавания ще бъдат занижени в ефира на всяка друга телевизия.
 
Бихме искали да изразим и съжалението си, че заради нежеланието на Global Vision да спазва договора си по отношение на лицата, които трябва да водят «Господари на ефира», зрителите дълго бяха лишени от ефирното присъствие на звезди като Димитър Рачков, Зуека и Мария Игнатова, заради които реално bTV сключи договора с продуцента."
 
* * * * * * * *

В допълнение към Изявлението, от медийната група прилагат своите коментари към конкретните случаи, цитирани от Global Vision:
(пълен текст на коментарите)

"- Относно дарението на „Българската Коледа” - организаторите на Българската Коледа, както и болница „Свети Наум” предоставиха на bTV документи, които изразяват тяхната гледна точка по случая. Във връзка със спазването на принципите на етичния кодекс на българските медии всяка информация да бъде проверявана и да бъдат предоставени всички гледни точки, bTV предостави писмата на засегнатите на „Господари на ефира”. Гледната точка на засегнатите не беше отразена.
- Относно случая с псевдо-мамолога – bTV установи, че този „специалист” е извършвал услугата не само в БНР, но и в други компании. БНР не е имала сключен договор нито с медицинския екип, нито със Здравноосигурителния фонд. Тази гледна точка не беше отразена от «Господари на ефира».
- Блиц интервюто с Росен Плевнелиев е обозначена платена политическа реклама в рамките на предизборната кампания 2011 и е излъчено съгласно всички изисквания на закона, за разлика от излъчената преди това скрита реклама, за която bTV e имала възражения."