Скандинавската MTG закупи Нова телевизия

31 юли 2008 | 18:23 Дачев
Скандинавската медийна група MTG, създадена през 1987 г. в Швеция, е новият собственик на Нова телевизия - става ясно от официално прессъобщение, публикувано тази сутрин на сайта на компанията. Сделката по придобиването е на стойност 620 милиона евро. Сделката включва продажбата на 100 процента от активите на "Нова телевизия", „Нова плюс” и 80 процента от списание "Ева". Влизането в сила на сделката трябва да бъде одобрено от регулаторните органи и да бъде финализирано в рамките на три месеца от сключването й.
В България MTG вече притежава телевизиите в групата на Diema, контролирайки 50% в Balkan Media Group Limited.

Ханс Холгер-Албрехт, прездидент и изпълнителен директор на MTG, коментира, че към момента това е най-голямaта им придобивка и положително затвърждава позициите им на "един от най-бързо развиващите се и най-актрактивни медийни пазари." Той обяснява още: "Чрез тази сделка демонстрираме нашия ангажимент да разширим дейността в развиващи се пазари с бърз растеж и да разпространим успешния ни мулти-канален и мулти-културен бизнес модел. Нова телевизия се справя повече от добре с ръста си на българския рекламен пазар и генерира добри маржове. Пазарната й позиция на главен конкурент на титуляра, както и разнообразният й програмен микс и профилът на телевизията се вписват добре в нашите операции. Вече гледаме с нетърпение към по-нататъшното ускоряване на развитието на телевизията и капитализирането на нейния потенциал.

Консултант на MTG по сделката е бил инвестиционният фонд JP Morgan, а придобиването на "Нова тв" ще бъде извършено с вече налични ликвидни фондове на компанията и привличане на нови заемни средства (3 млрд. крони - 494 млн. долара - от нов заем). Консултанти на „Антена Груп” при сделката по продажбата на „Нова Телевизия” са компаниите „Морган Стенли” - като финансов консултант, и Клифърд Чанс - правен консултант.

Вицепрезидентът на "Антена груп" Теодор Кирияку заяви, че сделката по продажбата е още един пример за успешната дейност на неговата компания при инвестирането във и развитието на водещи медии. „Талантливите мениджъри и служители на "Нова телевизия" допринесоха в огромна степен за развитието на медията като един от най-бързо развиващите се телевизионни канали в тази част на Европа”, подчерта Кириаку. Той добави, че успоредно с процеса на продажба на "Нова телевизия", "Антена" възнамерява да продължи своите инвестиции в региона.

Не се очакват промени в мениджмънта. Силва Зурлева остава управител на „Антена-България” и председател на борда на директорите на „Нова телевизия”. По думите й, голяма част от парите по сделката ще бъдат инвестирани в България по различни проекти, както и изобщо на Балканите. „Подобна инвестиция е положителен знак за пазара в нашата страна. Гордея се, че заедно с моите колеги сме я направили възможната през последните 8 години”, каза Зурлева.

„Тази висока финансова оценка е комплимент за работата на екипа на „Нова телевизия”. Работата с „Антена груп” беше много успешна и за кратко време телевизията се разви изключително бързо. От друга страна "Модърн таймс груп" е водеща компания в телевизионната сфера и за нас е чест да се присъединим към тяхното семейство. Като цяло това е много положителен атестат за пазара в България”, коментира Павел Станчев, изпълнителен директор на „Нова телевизия”.

Създадената през 1994 г. „Нова телевизия" е вторият по големина телевизионен канал в България с пазарен дял от 18 процента сред потребителите на възраст 18-49 години, по данни за първите 6 месеца на 2008 г. „Нова телевизия” има приходи от 42 милиона евро за 2007 г. и EBITD margin от 49 процента.
"Нова" е придобита от „Антена груп” през 2000 г. Лиценз да излъчва ефирно в национален мащаб получава през 2003 г. През 2007-а година "Нова" притежава около 32-процентен дял от пазара на телевизионна реклама в България, който се оценява на 125 милиона евро за този период. "Нова" е ориентирана към зрители, живеещи в градовете, към младежите и най-вече към женската аудитория. Каналът излъчва широк спектър от програми. Сред тях успешни в международен план телевизионни предавания и филми като „Биг Брадър”, „CSI - От местопрестъплението”, „Бягство от затвора” и „Грозната Бети”. През май 2008 г. "Нова" започна излъчването на телевизионния канал "Нова плюс”, тематично насочен към реалити програми. През май 2008 г. "Нова" придоби 80-процентен дял от агенция „Ева”, която е издател на едноименното водещото списание в България, насочено към жените.

„Модърн таймс груп” (МТГ) е водеща международна компания в сферата на електронните медии с развлекателна насоченост, с втората по-големина мрежа от електронни медии в Европа, като географско присъствие. Телевизионните канали на MTG излъчват 24 страни и имат потенциална аудитория от 100 милиона души. МТГ притежава „Viasat Broadcasting” - най-големият телевизионен оператор в Скандинавските и балтийските страни, който излъчва ефирно (свободен достъп за потребителите) и чрез сателит (достъп по системата pay TV). МТГ притежава тв канали в Чехия, Унгария, Словения, на Балканския полуостров. МТГ притежава и най-голям дял от акциите на най-голямата руска независима телевизионна мрежа (CTC Media – Nasdaq: CTCM) и водещата комерсиална радиостанция, която излъчва в Северната част на Европа и Балтийските страни.

„Антена” е водеща медийна група в Гърция. Компанията е собственот на семейство Кириаку. Антена притежава и управлява „Телевизия Антенна”, която е една от водещите телевизионни мрежи и продуцент на телевизионни програми в Гърция. Групата е собственик и на радиостанцията „Антенна”, която е най-слушаното радио в района на Атина и предградията на гръцката столица. Антена притежава 98.6 процента от издателската компания „Daphne Communications”, която е издател на 8 списания в сферата на техниката и бита. Антена също така разпространява телевизионни програми за гръцко-говорящата аудитория в Кипър, останалата част от Европа, Съединените Щати, Канада и Австралия.


ИЗБРАНО