КЗК спря продажбата на Нова Броудкастинг Груп

19 юли 2018 | 17:09 Дачев
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) публикува свое решение №70 от днес, 19 юли 2018 г., с което забрани придобиването на „Нова Броудкастинг Груп” АД /НБГ/ от страна на „ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В” (Нидерландия). Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок.

Решението излиза близо два месеца, след като на 22 май бе публикувано съобщението за предстояща концентрация посредством придобиване на контрол върху дейността на НБГ и индиректно - върху нейните дъщерни дружества „Нет Инфо“ АД и „Агенция Ева“ ООД (в ликвидация).
„Нет Инфо“, от своя страна, има участия в „Кънвиниънс“ АД, „Проспекто груп“ АД, „Файненшъл Маркетплейс“ АД, „Трендо БГ“ АД, „Грабо Медия“ АД, „Дарик Нюз" ЕООД, „Имоти Инфо“ ООД и „Ви Бокс“ ЕАД.

При задълбочения анализ КЗК отчита водещите позиции на придобиваното предприятие в областта на медийните услуги, което от своя страна повдига основателни опасения за ефекта от сделката върху конкурентната среда на съответните пазари, както и хоризонтално припокриване на дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия.

Значителният брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, ще й даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги. По този начин участниците в концентрацията биха имали стимул и реална възможност да променят своята търговска политика под различни форми, изразяващи се в ограничаване на достъпа, повишаване на цените или промяна в условията по сключените договори.

Предвид значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения, се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари. Такова поведение би ограничило и нарушило не само конкуренцията на пазара, но и интересите на крайните потребители, предвид обществената значимост на медиите - твърдят от КЗК.

* * * * * * *

Шведската медийна група MTG опита да продаде бизнеса си в България през април 2017 г., но до сделка не се стигна. През февруари тази година тя съобщи, че са продали НБГ на фирми от групата на чешкия инвеститор Петр Келнер.

Междувременно, през юни КЗК образува производство срещу НБГ и "Нетинфо" по сигнал на конкуренти - "Уебграунд" ЕООД, "Спортал.БГ" АД, "Офф медия" АД и "Дир.БГ" АД. Сигналът бе за забранени споразумения, решения и съгласувани практики и злоупотреба с монополно или господстващо положение.

Освен за своите медийни канали, НБГ отговаря за рекламните продажби на FOX за България (Fox, Fox Crime, Fox Life, 24Kitchen и National Geographic Channel), на Discovery (Discovery Channel и TLC), на Disney Channel, Cartoon Network и трите канала на AXN. 


ИЗБРАНО