„Историята на телескопа“ по Discovery в неделя

26 май 2016 | 13:02 Дачев
Следващата голяма стъпка за човечеството – „Джеймс Уеб“, космическият елескоп на НАСА

Документалният филм „Историята на телескопа“, режисиран от номинирания за Оскар филмов режисьор Натаниел Кан, е динамично пътуване зад кулисите на следващата стъпка в еволюцията на телескопите: космическият телескоп на НАСА „Джеймс Уеб“.

Филмът ще представи новото поколение учени, вдъхновени да проектират и изградят тази масивна машина, която е 100 пъти по-мощна от телескопа „Хъбъл“. Научният инструмент ще е истинска машина на времето, която ще може да погледне назад към произхода на Вселената и да открие отличителни белези на потенциален живот далеч отвъд Слънчевата система.

Документалният филм ще бъде излъчен в България на 29-и май, от 22:00 ч. и ще предостави на зрителите безпрецедентен достъп до хората и технологиите, които стоят зад „Джеймс Уеб“, включително астрофизици, инженери на компанията „Northrop Grumman“, персоналът на Центъра за космически полети на НАСА „Goddard“, Научния институт на космическия телескоп, центъра за управление на „Хъбъл“ и „Уеб“. „Историята на телескопа“ ще насочи вниманието към високите залози на мисията по построяването на този сложен научен инструмент. Филмът предоставя задълбочен поглед над динамичната 400-годишна история на телескопите, която започва през 1609 г. с откритията на Галилео Галилей. „Уеб“ е следващият мащабен телескоп в продължаващата мисия на обществото да погледне по-далеч във Вселената и отговаря на основополагащи въпроси, които преследват човешкия вид от самото му възникване.

Построяването на „Уеб“ въвлича хиляди души от 14 страни и в него са вложени над 8 млрд. федерални щатски долара, отделени за проучвания. Тези фактори се обединяват около мисията по постигането на най-амбициозната научна цел, която някой някога е осъществявал. Напрежението и вълнението е огромно, защото, за разлика от „Хъбъл“, „Уеб“ не може да бъде поправен, ако нещо се обърка. Той се бъде изстрелян към точка „L2”, която се намира на милиони километри от Земята, превръщайки първия опит, който учените имат, в единствен. Големият екип от специалисти от цял свят се обединява около тази високорискова мисия и трябва да я изпълни успешно от раз, когато телескопът излети през октомври 2018 г.

* * * * * * *

В продължение на 400 години хората са поглеждали към звездите през различни инструменти, за да разберат мястото си във Вселената. През примитивния си телескоп, Галилео е открил, че Луната не е с перфектна кълбовидна форма, Венера има различни фази, а Млечният път е съставен от звезди. Нещо повече, чрез наблюденията си на обикалящите спътници на Юпитер, той доказва за първи път, че Земята не може да е в центъра на всичко. „Историята на телескопа“ проследява в исторически план научната революция, захвърляща древната мъдрост, за да изследва мистериите на произхода и бъдещето ни. През вековете, с телескопи с все по-големи отвори, учените наблюдавали все по-ясно Космоса, откривайки съществуването на нови планети като Уран и Нептун. Те доказват, че Млечният път е само една от безброй галактики, че Вселената се увеличава, както и че е имало Голям Взрив.

„Хъбъл“, който стана на 25 години, отвежда науката на ново ниво, позволявайки на учените да определят възрастта на Вселената, да докажат съществуването на черните дупки и дори да анализират атмосферата на планета, обикаляща около друга звезда.

Изстрелването на космическия телескоп „Кеплер“ през 2011 г. даде предимство на откритията на планети далеч отвъд Слънчевата система и затвърди факта, че сред всяка звезда в небето има по поне една планета.

С изстрелването на „Уеб“ много хора от научната общност гледат с голямо очакване на бъдещето. „Историята на телескопа“ обсъжда как „Уеб“ ще започне да създава карта на всички места, до които бихме могли да стигнем някой ден, търсейки, в тандем с още нови телескопи, нови звезди за населени планети. Докато „Уеб“ ни позволява да започнем да маркираме отговорите на много от тези въпроси, са ни нужни по-големи телескопи и нови технологии, за да разберем наистина мястото ни във Вселената и да открием пътя ни към това някой ден да се отправим на голямо пътуване извън Слънчевата ни система.

ИЗБРАНО