Първи български тв екип, дръзнал да посети етноса Тураджа

23 октомври 2015 | 16:44 Дачев
Без багаж“ в събота от 13 до 13:30 ч. по Diema - пътешествие до един мистериозен свят

Тана Тураджа е планински регион на индонезийски остров Сулавеси. Склоновете от варовикови скали са покрити с различни по вид бамбукови и борови дървета,  кафе и най-различни тропически растения. Влажните оризови тераси и карамфиловите храсти са оформили фантастични пейзажи. Тураджа си имат свой език, също Тураджа, съвкупност от три местни диалекта. По един начин се говори в ежедневието, по съвсем различен в ритуалите – тогава, когато се общува с боговете.
 
С какво Тураджа привлича пътешественици от цял свят? Защото тук няма златисти плажове, сини лагуни, луксозни курортни комплекси и скъпи дрънкулки.
 
Културата на тази общност не може да бъде разбрана лесно от външния посетител. Защото Тураджа почитат повече ритуалите на смъртта, отколкото ритуалите за живите. Религията на Тураджа често е наричана Алюк Тодоло или ритуала на предците. Алюк е едновременно система от вярвания и система от ритуали. След идването на мисионерите много хора там са приели Християнството. Но Алюк продължава да присъства в ежедневието на Тораджа.
 
В поредното си пътешествие към нови земи и светове – в няколко последователни епизода, – екипът на „Без багаж“ ще открие двата свята на хората от Тураджа: светът на живите и светът на мъртвите, силно свързани и зависими един от друг.
 
Първата среща с тях е тази събота, 24 октомври 2015 г. от 13:00 ч. по Diema.
 
„Без багаж“ - изгубени в земята на Тураджа. Мястото, където мъртвите спят под един покрив с живите, животът е подчинен на погребалните церемонии и останките на починалите се преобличат и разхождат из селата всяка година.
 
* * * * * * *
 
Допълнителна информация:
 
Tураджа традиционно вярват, че смъртта не е внезапно, случайно събитие, а постепенен процес към Пуя - земята на душите, или отвъдното. По време на периода на изчакване, тялото на починалия е оставено повито в няколко пласта плат и положено в тонгконан, традиционните къщи на местните. Смята се, че душата на починалия обикаля из селото, докато погребалната церемония приключи, след което започва пътуването и до Пуя.
 
Важен компонент на погребалния ритуал е клането на воден бивол. Колкото по-влиятелен е бил починалият, толкова повече биволи ще бъдат пожертвани в деня на смъртния празник.


ИЗБРАНО