„Непознатата планета“ с Уил Смит - 10 епизода от неделя

20 март 2018 | 14:53 Дачев
Тази седмица National Geographic ни отвежда по-далеч с вълнуващата си продукция „Непознатата планета("One Strange Rock", САЩ, 2018)
С премиера на 25 март 2018 г. от 21:00 часа, поредицата от 10 епизода, представена от номинирания за „Оскар“ Уил Смит, ще изследва крехкия феномен - планетата Земя, една чудновато калибрирана прашинка в суровата Вселена.

Към Смит се присъединява и елитна група астронавти, които разказват неочакваната и безпрецедентна история на Земята, заснета на повече от 1,4 милиона километри в 45 държави на 6 континента и в открития Космос.

Преплитайки отличителния стил на режисьора Дарън Аронофски („Майка!“, „Черният лебед“, „Реквием за една мечта“) с неповторимото умение на продуцента Джейн Рут да разказва истории, „Непознатата планета“ е визуално пътешествие от микроскопичното до космическото, което показва как изглежда нашата планета, погледната през извънземен обектив.

* * * * * * *

Поредицата изследва някои от въпросите, които мнозина от нас приемат за даденост: Защо Земята е единствената планета (известна досега), на която има живот? Колко крехки са всъщност перфектно устроените системи, които поддържат тази планета жива? Кои са най-големите заплахи за околната среда и човешкото съществуване на Земята? Сами ли сме и откъде сме дошли? Наистина ли няма друго място като дома ни?

Уил Смит си задава тези въпроси и повежда зрителите на невиждано до момента изследователско пътешествие, заедно с 8 астронавти, които предоставят уникалните си гледни точки и разказват личните си спомени за планетата, гледана от разстояние.

„Когато сте в Космоса, на 400 километра над нашата планета, виждате целия свят по съвсем нов начин“, казва бившата астронавтка Никол Стот. Леланд Мелвин, също екс астронавт, добавя: „И точно тази нова, всеобхватна перспектива, при която се чувстваш изключително свързан с всички и всичко, е посланието, което искаме да донесем на хората на Земята“.

Дарън Аронофски:
„Създаваме визуална Библия, като смесваме всичко - астрономия, антропология, биология, химия и физика - за да разкрием, че Земята, погледната от перспективата на Космоса, представлява невероятна цялост от безброй работещи системи“.
Аронофски лично си е сътрудничил с астронавта от Европейската космическа агенция (ЕКА) Паоло Несполи, за да заснеме ексклузивни кадри с рекордьорката на НАСА, астронавтката Пеги Уитсън по време на мисията ѝ в Международната космическа станция (МКС).

Джейн Рут, главен изпълнителен директор и основател на Nutopia:
„Поредицата е просто епична! Заснета е на шест континента в 45 държави, със забележителен достъп до МКС. За да получим най-голямата и най-детайлна картина едновременно и разказът, и нашата новаторска технология на заснемане пренасят зрителите на неизвестни места, изобилстващи от космически и макроизображения и удивителни, екстремни парадокси“.

* * * * * * *

Земята е кълбо, гъмжащо от живот сред космическия мрак и чието съществуване е станало възможно благодарение на динамичните сили и обратите на съдбата.
Всеки епизод разкрива изумителни факти, които ни карат да преосмислим това, което знаем за планетата. Например - половината от кислорода, поддържащ живота в света, идва от едноклетъчен фитопланктон - стотина такива клетки могат да се поберат на главата на карфица, а нашите камери се гмуркат право към първоизточника.

Заглавието само по себе си произлиза от сложните, фино настроени, перфектно адаптивни способности на земното кълбо да поддържа живота. За да разкаже пълната история на Земя, NG работи по „НЕПОЗНАТАТА ПЛАНЕТА“ над две години, снима на 195 локации и разработва 139 случая. Заснетите кадри се равняват на 22-годишен киномаратон. Снимачните екипи достигат до:

• Заснемане за пръв път:
Хората от екипа са първите чужденци, заснели празника Мага Пуджа в тайландския храм Ват Пхра Дхамакай и получили специален достъп за снимки в пещерата Актун Туничил Мукнал, където се намира прочутата кристална девойка и където снимането е забранено от години.

• Високоскоростно заснемане:
В поредицата са заснети обекти, движещи се с огромна скорост в Космоса и на Земята, например, изтребител F15e Strike Eagle, който се опитва да не изостава от сянката на скорошното пълно затъмнение. Снима се и в Космоса при максимална скорост на МКС от над 28 000 км/ч.

• Изумителни дълбини и шеметни височини:
За да разберем напълно феноменалната ни планета в нейната цялост, камерите заснемат крайностите. Пещерата „Лечугила“ в Ню Мексико е изумителна тайна на 489 км под повърхността и разкрива мистериите на Майката Земя; а от МКС, която е в другия край на спектъра и обикаля по орбита на 370 - 460 км над Земята, астронавтите предоставят перспектива, до която имаме достъп само от тази смайваща височина.

• От най-малките до най-големите форми на живот:
Животът приема много форми - от микроскопичните цианобактерии до огромния син кит и всички те имат жизненоважна роля, за да се запази нашата чудата скала годна за обитаване.

• Екстремни места:
Екипите пътуват от една крайност до друга - от едно от най-студените места на Земята, Кангиксужуак, Канада - до най-горещата точка на планетата, депресията Данакил в Етиопия, за да открият някои от най-издръжливите форми на живот. След това поемат на юг към Касанка, Замбия, където започва най-голямата миграция на бозайници в света. Експерти обясняват забележителната роля на огромна колония прилепи за поддържането на екосистемите чрез отделяне на гуано.

Всеки едночасов епизод изследва значими събития: генезис, космическа агресия, цикъла живот/смърт, човешкия интелект и извънземния живот, саможертва, кислород, оцеляване или унищожение, и как планетата оформя живота, а животът оформя нея.

* * * * * * *

Астронавтите, които ни водят в пътуването през всеки епизод, са:

• Крис Хедфилд – първият канадски астронавт станал командир на Международната космическа станция и единственият канадец, който някога е стъпвал на борда на руската космическа станция „Мир“ в орбита. Хедфийлд е напускал Земята три пъти и е прекарал общо 166 дни в Космоса.

• Джеф Хофман – с натрупани 21,5 милиона мили в Космоса, роденият в Бруклин астроном и бивш астронавт Хофман е летял в Космоса пет пъти, в един от които е част от първата мисия за достигане на космическия телескоп „Хъбъл“.

• Мей Джемисън – Бившият астронавт Джемисън съвсем скоро отпразнува 25-годишнина от първата си мисия на борда на „Ендевър“, оставайки в историята като първата жена с афро-американски произход, летяла в Космоса.

• Джери Линенджър – Бившият астронавт Линенджър, който оцелява по време на най-опустошителния пожар възниквал някога на борда на космически кораб обикалящ в орбита, прекарва почти пет месеца на руската космическа станция „Мир“ и има пропътувани 50 милиона мили в Космоса само по време на тази мисия.

• Майк Масимино – Първият човек, изпратил туит съобщение от Космоса, бившият астронавт Масимино участва в две мисии на космически совалки за възстановяването на космическия телескоп Хъбъл.

• Леланд Мелвин – Единственият човек, избран за член на НФЛ (Националната футболна лига на САЩ), който освен това е летял в Космоса. Бившият астронавт Мелвин е участвал в два полета и е прекарал над 565 часа в открития Космос.

• Никол Стот – Известна като „артиста сред астронавтите“, бившият астронавт и акванавт Стот е и първият художник в Космоса, където прекарва 104 дни, както и почти три седмици под вода, обитавайки подводния хабитат Aquarius.

• Пеги Уитсън – Астронавт Уитсън наскоро завършва своето трето пътуване в Космоса, поставяйки рекорд в НАСА за най-много дни в Космоса – цели 665.

„Ние, астронавтите, рискувахме живота си, за да разширим познанието ни за всичко извън нас самите, за да живеем по-съзнателно на този свят“, обяснява Крис Хедфилд за мисиите си в Космоса и за надеждата, която възлага на поредицата. „Наистина бих искал всички да можеха да видят света по начина, по който имах шанс да го видя аз - казва Крис Хедфилд - А сега можете да го направите!“

Продукция на NUTOPIA, PROTOZOA PICTURES и OVERBROOK ENTERTAINMENT